Friday 23 March 2012

BERANI KE TIDAK ?

Salam Sejahtera dari saya,waffey!ohsome ke tidak?
saya?well ,ohsome wantujus and happy sesame ; )

Tajuk post kali nih lebih kepada persoalan .Persoalan untuk diri aku sendiri dan....orang lain mungkin.?

Persoalan tentang kita berani atau tidak untuk, menegur memaki,ketuk pala atau apa-apa saja yang sewaktu dengannya keatas seseorang yang sedang membuat sesuatu perkara yang luar dari kotak kesedaran sivik dan nilai murni manusia (pergh waffey!komsas dan  ' beretika ' sgt ayat..ngehngehngeh :senyum kerang)

Bermulanya cerita ini :
Kelmarin,dalam sedang asyik termenung mengenangkan naseb diri inih yang dianggap ' beban ' oleh seorang manusia yang bergelar sahabat! (weyh sorry sesangat la mak incik,saya udah x paham bebenor ngape kome tuh) didalam bas T204 yang dipandu oleh pakcik pekerja bus merah putih biru ituh.Kedengaran bunyik .........
loceng ditekan,nenoonenooneooo......(tetiba je )hahahah..ooo salah itu Ambulance laa yuaoll!
okayh nih bunyik betulnye..tetttnt(yekebunyi mcmtuh?)hahahha,x kesah..

ADIK JUNIOR KEJAR BAS PAKCIKPOYO

Bas pun berenti ofcoz,..betul - betul depan gate smk. tmn .sel(sekola lama yg x cinta sgt pon,x best)
tp bukan main gate, akan tetapi  gate belakang dan itu bermakna yualls , terlepas sudah bus stand sementas!!!Itu juga bermakna adik2 junior saya sesi petang perlu berkejaran untuk mendapatkan.Agak jauh jugak la mereka perlu berlari.aku tidak membohongi pown!!mata aku saksi!kesian mereka - mereka ituh.
Dengan perasaan marah! "Pakcik!!!asal X berentih betul2 depan bus stand sementas???!!!hah???!
(tapi dalam hati saya saja la an,aduyai...apala kau inih waffey?tampar diri sendri 11 kali!)

Dalam pada masa yang sama

2 ORANG WANITA INDIA

Hal yang tetadi tu telah membuatkan aku ppfftt...mcm2 kat pakcikbuspoyo!
Ini plak lagi satu hal :hah ingat x tadi ada orang tekan loceng dan bsa berenti?yang nak turun adalah 2 orang wanita india.Satu owrang likungan 20-an dan lagi satu owrang dalam likungan 40-an(ceyh pandai naa waffey hang buat anggaran)hahhha..
yang 20-an slim(akak),yang40-an(auntie) ada kelihatan chubby sikit hah...and its mean auntie tuh agak sukar untuk bangun dari seat dia dengan kadar segera(jgn risau saya memahami).

KLIMAKS

Keadaan berlaku agak pantas,di dalam dan diluar bas.Kat bawah nih saya ada bagi lakaran apa yang telah terjadi ;

(Maafkan saya kerana tidak pandai melakar dengan baik,so kalau tarak paham...pahamkan jugak.angguk2kan pala hampa tanda faham naaa..ngehngehngeh ;) )

Yes!!!thAt is totally what was happened!uuuhh tegang giler suasana..(aku sorang je  rasa tuh kot masa dalam bas tuh )ada la dalam 10 saat auntie tu tersekat.4 saat permulaan aku memang tak perasan,masuk 5 saat baru aku nampak auntie tu.Kesian dia,, :( perut dia tersepit antara tiang warna kunig gedik kat tengah2 jalan dan pintu bas..aku yakin 100% dia malu...

PUNCA UTAMA AUNTIE TU TERSEPIT

Dalam kadar yang pantas aku cari punca utam auntie tu tersepit.berdasarakan pemerhatian saya punca utama aunti tuh tersepit adalah disebabkan beberapa biji batu bata yang ada di sebalik pintu bas sewaktu pintu terbuka.Batu bata itu berada di side pintu auntie tu keluar,kakak tu punya side keluar adalah clear daripada batu bata so dia berjaya keluar dengan happy dan selamat(arrgghh)

APA PAKCIKBUSPOYO LAKUKAN?

Korang tahu tak pakcinbuspoyo buat apa?dia dengan pantas teruskan memandu while auntie tu still terpit kat situh,Seriously,semua orang dalam bas agak panik bila melihatkan keadaan ituh,kedengarn suara akak menjerit "berenti2 ada orang tersepit!"2 saat lepas jerit  bas still jalan then baru pintu ditutup,so auntie tu dah x tersepit.(tapi bus berenti sebab lampu trafik dah merah,tp keadaan itu x membuatkan pakcikbaspoyo untuk buka pintu kembali...fughn)

REAKSI AKU

Aku tengok muka auntie tuh.Dia kelihatan malu yang teramat sangat(gila tak malu?malu dooh).Aku dengan suara yang lemah lembut bersuara untuk menenangkan beliau dangan berkata :

aku : Auntie,ada batu la belkang pintu tu thats why pintu tak bukak habis and you got stuck there.Nanti turun belah sini tau ..rilek ye auntie(dialog aku mungkin x berapa power tapi  aku rasa itu dah cukup bagi beliau ada sedikit cool,yela drpd just bg renungan yang bermaksud macam2 kan dan membiarkan dia termanggu keseorangan melayan nasib diri )

AUNTIE : Aiyooo,dia tak nak bukak pintu laa..(sambil tunjuk ke arah pakcikbaspoyo yang sedang buat muka x da dosa menunggu lampu hijau)

aku : memberi kan senyuman yang beri maksud 'everything is gonna be okayh'(pandai la kau waffeyh)

ENDING
Ada seorang kakak melayu ni tolong tekan2 loceng masa lampu still merah dengan harapan pakcikbaspoyo tu bukak pintu utk auntie tuh,tapi?HARAPAN!!!
ceyh!pakcikbaspoyo tu buat tak tahu je...aku mmg x paham betul la!
Lampu hijau saja! pakcikbaspoyo terus jalan.Gua ingat dia nak berenti la dekat klinik kerajaan (at least auntie tu just menapak bape langkah je ke belakang.TapiX! pakcikbaspoyo terusan pandu sampai di depan bus stand seri siantan(conclusion :auntie tu kena jalan jauh lagi untuk kembali ke destinasi tadi.)
Auntie turun denga kadar segera kerana selapas insiden tadi dia hanya berdiri.
Aku dapat rasakan semua orang memaki hamun pakcikbaspoyo!(tetapi secara senyap,dan itu termasuklah gua)

Nampak tak perkaitan tajuk post aku dan cerita aku?Aku sendiri ada jawapan untuk aku.Jwapannya adalah tidak berani.Kenapa?Aku sendiri tidak pasti!!!!aarghhh(Aku rasa jahat sebab tak tegur,maki pakcikbaspoyo tu,haish,,tampar diri sendri lagi)

p / s : 1 )masa mula2 bayar tambang,aku dah nampak aura marah kat muka pakcikbaspoyo.
          2 )aku duduk betul2depan aku pintu belakang so kejadian ini agak mengetuk kotak terkejut 
              dan traumatik aku.
          3 )aku rasa pakcikbaspoyo tu berenti jauh dari bus stand sementas sebab tak nak bagi budak2 tuh 
              naik kut?(mungkin x tahan kebisingan yang bkal melanda kalau budak2 tuh naik atau x nak bas dia 
              busuk!ceyh hati dia lagi busuk!)#ok itu andaian
           4 )selepas insiden tadi, aku dapati berhampiran seat aku tiada butang  loceng dan itu bermakna aku
               perlu berpindah ke seat yang dekat dengan button loceng.Setelah dapat seat yang diingini,aku jadi 
               tukang tekan button loceng,sebab tak tahu kenapa semua yang nak turun tekan button tapi x bunyi
               ,aku jadi kaget dan terus tekankan button untuk meraka2 itu.Setiap yang aku tolong balas dengan senyuman,aku pun balas balik(w/pun hanya 2 orang yang aku tolong..ngehngehngeh..)


Aku post entri nih bukan nak memburukkn sesiapa.Tapi kelakuan pakcikbaspoyo amat tak profesional.Sebgai seorang pemandu bas,w/apapun yang telah berlaku keats beliau onthat day,dia tetap tak boleh berkelakuan sebgitu rupa.Pakcikbaspoyo- - - ->please go and see any anger management consultant or!!CAME ON LAA!!



1 comment:

  1. singgah sambil follow blog ne...memang tak patut betul lah kan...tegur aje lah...

    ReplyDelete